Mijn missie? “De wereld een fijnere plek maken” 💬
Als mens verdienen we het om te doen waar we goed in zijn. En technologie mag ons daarbij best helpen. Zolang het maar op de juiste manier wordt ingezet: Passend bij de menselijke manier van doen en denken, ondersteunend in het bereiken van hun doelen. En dat mag wat mij betreft nog meer benadrukt worden: Met technologie kunnen we de wereld een fijnere plek maken.
Over mij
Hoi, ik ben Manon Marinussen (1992). In de winter van 2024 heb ik Brief! Creative Encounters opgericht. Ik wil mijn kennis namelijk niet bij één bedrijf vastzetten, maar juist zoveel mogelijk bedrijven helpen met het ontwikkelen en verbeteren van websites en apps.
Ik heb mijn hersenen rijkelijk gevoed met informatie om mijn werk als UX designer en researcher goed te doen. Eerst volgde ik de studie Vormgeving (BDe) op AKV St. Joost, daarna verdiepte ik mijn kennis met een bachelor Communicatie- en informatiewetenschappen (BSc) en als toetje deed ik nog even een master in New Media Design (beide op Tilburg University). Tijdens die acht jaar in de schoolbanken heb ik tijd genoeg gehad om zowel het ontwerpproces als de werking van de mens (met name de hersenen en het gedrag dat daaruit voortkomt) goed te leren kennen.
Daarna heb ik de nodige ervaring opgedaan bij verschillende bureaus. Als UX designer hielp ik allerlei klanten bij het gebruiksvriendelijk maken van hun apps en websites: Van industrie tot HR software, van retail tot overheid tot veeteelt.
Telkens opnieuw in een vakgebied duiken houdt me scherp. Ik bijt mezelf graag vast in complexe vraagstukken en ben goed in het versimpelen en verbeelden van informatie. Daardoor is het voor mij makkelijk om ideeën om te zetten naar tastbare zaken, zodat iedereen daar een mening over kan vormen. De volgende stap is om dat talent ook aan andere mensen over te dragen 😉
“Veel bedrijven hebben behoefte aan hulp, maar niet aan een fulltime UX specialist in dienst. Daar ben ik voor.”
Manon Marinussen, Eigenaar van Brief! Creative encounters
Je kunt een User Experience (UX) specialist aannemen om digitale producten te ontwikkelen. Deze persoon doet uitgebreid onderzoek, maakt mooie ontwerpen en test deze bij de doelgroep. Dat is zeker een goed idee als je bedrijf draait om een digitaal product. Maar het is niet altijd nodig. Soms heb je maar voor een korte tijd een expert nodig. Of heb je alleen een kickstart nodig en kun je het later prima zelf.
Met goede begeleiding kunnen teams zelf een stevige basis van een digitaal product neerzetten. Sterker nog, ik geloof dat een groep mensen meer kan dan één UX-specialist. Elk teamlid heeft namelijk zijn eigen kracht en kijk op de zaak. Samen heb je veel kennis en ervaring, waar je oneindig veel gebruik van kunt maken. Goede begeleiding daarbij is wenselijk, vanaf de zijlijn kan namelijk gezien worden of de juiste koers gevaren blijft worden.
Mijn manier van werken is gebaseerd op design thinking. Ik help bedrijven door de juiste vragen te stellen en te adviseren en/of te helpen bij productontwerp. Zo kunnen teams betere keuzes maken en komen ze sneller tot een succesvol resultaat.
Vragen?
-
User experience betekent in het Nederlands gebruikerservaring. Mijn specialisme ligt in ‘hoe’ en ‘waarom’ boodschappen overkomen. Daarvoor gebruik ik kennis over psychologie, communicatie en ontwerp. Ik kán ontwerpen, maar mijn specialisme ligt niet in het maken van mooie dingen. Wel ben ik goed in het briefen van een visual designer. Zo worden de dingen die hij/zij maakt niet alleen mooi, maar ook effectief.
-
Ja hoor, dat is zeker haalbaar. De kans is echter klein dat het eerste idee voor een product ook daadwerkelijk het beste idee is. Daarom is het van belang om goed onderzoek te doen, kritisch te zijn op ideeën en al tijdens het ontwerpproces te gaan testen. Laat daar nou nét een UX designer goed in zijn.
-
Een extra poppetje in het spel zetten is inderdaad een investering. Grote kans dat een UX designer de hele boel vertraagt, moeilijke vragen stelt en toch nog even wat tussendoor wil dubbelchecken. Maar erger is dat een hele app opnieuw moet worden gebouwd, omdat er in de fundering iets niet klopt. Of dat het hele idee niet werkt. Dan ben je toch wel wat duurder uit, vrees ik…
Bakkie doen?
Kunnen we misschien iets voor elkaar betekenen? Laat van je horen! Ik drink graag een kop koffie of thee met je. Koekje erbij? 🍪