De empathy map: krijg inzicht in de belevingswereld van je doelgroep
Klantbeleving is bij uitstek een mooie manier om je te onderscheiden van je concurrenten. Want kun je de gedachten, emoties en het gedrag van je doelgroep positief beïnvloeden, dan wordt de kans groter dat ze daadwerkelijk wat bij je gaan kopen. Daarvoor is echter wel wat cruciale kennis nodig. Want wie is je doelgroep eigenlijk? En waar zijn ze mee bezig? Ik laat je zien hoe je deze informatie op één A4tje verzamelt.
Je doelgroep herkennen, leren kennen, en erkennen
Misschien heb je wel al een idee wie je doelgroep is. Meestal worden er demografische gegevens gebruikt om zo’n persona te beschrijven. Om maar eens een stereotype te nemen: vrouw, tussen 40-55 jaar, woont in een eengezinswoning, gemiddeld tot hoog inkomen, houdt van winkelen, kijkt graag naar romcoms, alcoholinname 3-4 glazen per week. Aan deze gegevens kun je je doelgroep herkennen. Maar weet je wat er in het koppie van deze mensen speelt?
Het is van belang om je focus te verschuiven naar het leren kennen van je doelgroep. Wellicht ervaren deze vrouwen veel druk van de maatschappij om er goed uit te zien. Of gebruiken ze hun wekelijkse shopping spree om even uit het drukke dagelijkse leven te stappen. Dit zijn voorbeelden uit de mogelijke belevingswereld van deze doelgroep. Op deze informatie kun je inspelen - hierin zitten namelijk problemen verscholen die opgelost kunnen worden. Het ideale haakje om de aandacht te kunnen vastpakken en vasthouden! Je erkent namelijk de uitdagingen van de doelgroep.
Wat is een empathy map?
Een empathy map is een overzicht van de belevingswereld van je doelgroep. Het helpt marketeers, salesmedewerkers, ondernemers, ontwerpers etc. om zich te kunnen inleven in het publiek waarvoor ze een product/dienst neerzetten of promoten. De empathy map die ik bij Brief! gebruik heb ik ingedeeld in vier categorieën:
Demografische gegevens: Waaraan kan ik de doelgroep herkennen?
Externe belevingswereld: Welke informatie voedt de doelgroep? Wat zien en horen ze, waar worden ze door beïnvloed?
Interne belevingswereld: Wat voelen ze? In positieve zin, maar ook in negatieve zin? Welke aannames hebben ze? En wat hebben ze nodig?
Acties op basis van de belevingswereld: Welk huidig gedrag vloeit voort uit de belevingswereld?
Met deze informatie kun je vervolgens zelf aan de slag. Waar is er plek voor jou? Kun je de informatiebronnen van je doelgroep gebruiken om een nieuw geluid te laten horen? Of zijn er in het huidige gedrag touchpoints voor jouw eigen product of dienst?
Tips om informatie over je doelgroep te verzamelen
Het is niet altijd makkelijk om een empathy map in te vullen. Je moet al goed zicht op je doelgroep hebben om antwoord te geven op bovenstaande vragen. Gelukkig heb ik een aantal tips om deze informatie te verzamelen:
Soms kun je informatie afleiden uit de demografische gegevens van je doelgroep. Vrouwen tussen de 40-55 jaar komen waarschijnlijk in deze periode van hun leven in de overgang. En een deel daarvan krijgt overgangsklachten. Dat is een feit.
Je kunt op basis van jouw eigen ervaring aannames doen over de belevingswereld van de doelgroep. Door je je in te leven kun je bedenken waar deze mensen mogelijk tegenaan lopen. Vaak haal je de informatie dan van andere plekken, namelijk informatie die je op het internet gelezen hebt, beelden van de doelgroep die je in tv series ziet, of eigen observaties. Let wel op: deze aannames hoeven niet te kloppen! Daarom raad ik altijd de laatste tip aan:
Spreek je doelgroep. Ga de wereld in en zoek naar mensen die jouw doelgroep representeren. Stel de vragen die op de empathy map staan, zonder jouw eigen product of dienst te promoten. Sta open voor alle mogelijke antwoorden. Vraag door wanneer iets nog niet helemaal voor je duidelijk is. De ‘ruwe’ waarheid is in dit geval het meeste waard.
Klantvriendelijke producten en diensten
Het kennen van je doelgroep is cruciaal om succesvolle producten en diensten neer te zetten en promoten. Empathy mapping is daar wat mij betreft de ideale tool voor. Door je namelijk te verdiepen in de emoties, perspectieven en het gedrag van je doelgroep, wordt het makkelijker dan ooit om haakjes te vinden waarmee je de aandacht van je doelgroep kunt trekken en vasthouden. En dan hebben we nog niet eens gesproken over welke problemen je voor ze op kunt lossen 😉 Aan de slag dus!
P.S. Brief! organiseert regelmatig een gratis online workshop over empathy mapping. Kijk hieronder voor meer informatie en de volgende editie.