Een design system: voor duidelijkheid én een fijne ervaring

Stel je voor: je bent chef in een druk Italiaans restaurant. Elke dag moet je dezelfde gerechten maken, maar iedereen in de keuken gebruikt z’n eigen manier van werken. De één serveert pasta op een pizzabord, de ander leeft naar de levensfilosofie: meer kaas is meer beter. Wat denk je dat de gast dan ziet en denkt? Het is chaos!

Kopieer nu deze situatie en plak het eens naar de zakelijke dienstverlening. Wat zien we dan? Waarschijnlijk is een uniforme manier van werken minder relevant in dit vakgebied. Maar zijn de gevolgen voor je klanten niet vergelijkbaar met de gevolgen in het restaurant?

Het design system: een gids voor je (digitale) producten

Zoals er in een restaurant regels zijn over welke hoeveelheid kaas te gebruiken en welk servies voor welk gerecht wordt gebruikt, is dat voor jouw merk of digitaal product ook een goed idee. Deze regels leg je vast in een design system. Denk aan welke kleur een knop heeft (en waarom?) of hoe je je doelgroep aanspreekt. Ieder ‘touchpoint’ voelt dan hetzelfde aan, ongeacht welk platform je gebruikt, of wie de ontwerper daarvan is.

Positieve gevolgen van met een design system werken

Kost het niet veel tijd om zo’n gids met regels aan te leggen? Het antwoord daarop is: ja. Een design system aanleggen is een investering, maar wel een waarvan werkprocessen sneller worden. Bij vastlegging beslis je één keer over een element, en daarna hoef je dat nooit meer te doen. Daarnaast zijn er nog andere belangrijke voordelen van het werken met een design system:

  1. Blije bezoekers 😃 het menselijke brein heeft namelijk een grote liefde voor voorspelbaarheid. Als iets op de eerste pagina zus werkt, dan moet het op de volgende pagina niet zo werken. Daardoor ontstaat juist verwarring over de interactie. En dat is zonde, want de aandacht voor de inhoud verdwijnt daarmee als sneeuw voor de zon. Consistent ontwerp verlicht de cognitieve belasting van de bezoeker, en houdt de aandacht bij de zaken die er toe doen.

  2. Met een design system ben je altijd on-brand. Ruimte voor vrije interpretatie van een merk, is er niet. Daardoor is de herkenbaarheid bij je klanten ook zeer hoog.

  3. Beslissen bij vastleggen levert een hoop tijd op bij het ontwikkelteam. Er hoeven geen discussies meer plaats te vinden, want er is al besloten. En wat al is vastgelegd, is als een legoblokje. Je pakt ‘m gewoon uit de bak en klikt ‘m op de plek waar deze hoort. Geen gedoe met pixels schuiven, lettertype-issues of afwijkende kleuren.

  4. Daarbij wordt het ook makkelijker om te communiceren in het ontwikkelteam. Ieder element heeft een naam die bij zowel ontwerpers als programmeurs hetzelfde zijn. En komt er een component bij? Dan zorgen de bestaande structuren in het design system voor een gemakkelijke toevoeging.

Design system: het fundament voor vertrouwen

Een set met regels voor digitale producten en diensten is een verademing voor zowel stakeholder als gebruiker. Het werkt gewoon goed: zonder poespas, verwarring of frustratie. Iedereen komt hierdoor in een flow en kan de hersenen gebruiken voor de dingen die er toe doen. Dat schept aan alle kanten vertrouwen in je product of dienst. En voor vertrouwen komen we graag terug.

Volgende
Volgende

De empathy map: krijg inzicht in de belevingswereld van je doelgroep