Design thinking
Het ontwikkelen van diensten en producten kan veel onverwachte wendingen met zich meebrengen. Bij Brief! werk ik daarom met design thinking. Door de stappen van design thinking te volgen geef je alle creativiteit de ruimte, maar raak je niet zomaar verloren.
Zoals het gebruiken van een kompas in een onbekend bos.
Wat is Design thinking?
Design thinking kan eigenlijk in iedere sector gebruikt worden. Het is namelijk een manier om problemen op te lossen. Design thinking moedigt je aan om te experimenteren en klantgericht te denken. Dat leidt weer tot antwoorden en nieuwe inzichten. Bijvoorbeeld in de vorm van:
Een onderzoeksdossier
Eisen en wensen waaraan de oplossing aan moet voldoen
Een stapel ideeën
Het gouden idee, uitgewerkt in een storyboard
Een werkend prototype van het gouden idee
Een rapportage van wat de doelgroep van het gouden idee vindt
Het gehele design thinking proces bestaat uit vijf stappen met ieder een eigen doel: begrip, definitie, idee, prototype en validatie. De volgorde van deze stappen is niet altijd hetzelfde. We kijken wat het beste startpunt is en vragen ons vervolgens na iedere stap af: Wat hebben we nu nodig om bij de beste oplossing uit te komen?
Vooronderzoek
Vooronderzoek zorgt ervoor dat we de context van het probleem goed leren kennen. We leren wat zowel deals de doelgroep nodig heeft, in plaats van daar aannames over te doen.
Doelen stellen
In de stap van doelen stellen komen we tot de kern van het vraagstuk en scheppen we de nodige kaders daaromheen. Wat willen we écht aanpakken en welke doelen horen daarbij? En wat hebben we daarvoor nodig?
Brainstormen
Belangrijk is dat we onze vakkennis gebruiken om ideeën te genereren. In deze stap gaan we aan de slag om oplossingen te bedenken voor het vraagstuk. Daarna zal een selectieprocedure zorgen tot een gezamenlijk besluit waar we allemaal achter staan.
Ontwerpen
Het beste idee krijgt handen en voeten door er een prototype van te maken. Het maakt niet uit of het er gelikt uitziet, of technisch in orde is. Als de oplossing maar werkt! Samen maken we een eerste versie van de oplossing.
Testen
We brengen ons prototype meteen onder de aandacht van de doelgroep. Bijvoorbeeld met een interview of opdracht. Inzichten die hieruit volgen, worden gebundeld tot een plan voor de toekomst.
“Het maakt niet uit welke vorm je gebruikt, de impact van design thinking is altijd duidelijk zichtbaar.”
Manon Marinussen, Eigenaar Brief! Creative encounters
Design thinking kan in allerlei vormen worden toegepast. In het éne project is het slim om het gehele design thinking proces te doorlopen, van begin tot het einde. Maar soms zijn kleine interventies genoeg. Bijvoorbeeld eerst een schets maken voordat je begint aan het ontwerp voor een interface. Of even aan drie collega’s vragen wat ze van de tekst vinden.
In mijn werk zie je de stappen van design thinking niet altijd duidelijk terugkomen. Maar ze zijn er wel! Door bekend te zijn met de methode, verweef ik design thinking automatisch door mijn opdrachten heen. Let maar eens op als ik bepaalde vragen stel, of even een paar concepten bij je neerleg. Zo vraag ik me tijdens het ontwikkelingsproces telkens af of iets gaat werken, en of er bijgestuurd moet worden. Zo kom je met minimale inspanning tot het beste eindresultaat.
Design thinking vermijdt latere kostbare problemen
Door design thinking te gebruiken kom je obstakels al vroeg tegen. En dat is fijn: Omdat er nog weinig vaststaat, kun je flexibel zijn in het overwinnen van deze obstakels. Wanneer je deze pas later opspoort, zijn de oplossingen beperkt. Dat kost dat vaak veel tijd, geld en frustratie. Een aantal voorbeelden:
“Tijdens het vooronderzoek kwam boven water dat het vanwege de wet noodzakelijk is om een beveiligde persoonlijke omgeving aan te bieden in onze app. Was dit tijdens de realisatie pas aan het licht gekomen, dan moest de back-end architectuur opnieuw opgezet worden.”
“Het touchscreen wat in de winkels is geplaatst, zou klanten moeten aanmoedigen om kleding te bestellen die niet meer in hun eigen maat aanwezig is. Bestellingen blijven echter uit. Achteraf blijkt dat klanten geen gebruik willen maken van deze service. Liever zien zij een alternatief die wél in de juiste maat aanwezig is.”
“Ons beste idee leek perfect te zijn. Maar bij het maken van een prototype leek de realisatie hiervan zó ingewikkeld te zijn, dat het budget voor het project ruim overschreden zou worden. Daarom hebben we besloten voor een simpeler idee te gaan. Wat blijkt: Het werkt net zo goed!”
Aan de slag!
Kan ik je helpen bij het ontwikkelen van producten of diensten? Bijvoorbeeld met onderzoeken, ontwerpen of faciliteren?
Stel je vraag
Prangende vraag over Design Thinking? Stel ‘m hier en je ontvangt zo snel mogelijk een antwoord.